Методичні рекомендації
щодо вивчення інформатики у 2013-2014 навчальному році
На всіх етапах розвитку суспільства інформаційні технології забезпечували інформаційний обмін між людьми, відображали відповідний рівень і можливості систем пошуку, реєстрації, зберігання, опрацювання, подання, передавання інформації і, по суті, були синтезом методів і засобів оперування людини з інформацією в інтересах її діяльності.
Розвиток науки і техніки дав учителям та учням нові форми комунікацій, нові типи вирішення абстрактних і конкретних завдань, перетворюючи вчителя з авторитарного транслятора готових ідей у натхненника інтелектуального та творчого потенціалу учня. Майбутнє за системою навчання, що вкладалася б у схему «учень-технологія-учитель», за якої викладач перетворюється на педагога-методолога, технолога, а учень стає активним учасником процесу навчання.
Звертаємо увагу, що згідно з новим Державним стандартом початкової школи, затвердженим постановою КМУ від 20 квітня 2011 р. № 462, обов'язкове вивчення курсу «Сходинки до інформатики» з 2 класу (http://mon.gov.ua/images/files/navchalni_programu/2012/ukr/05_shod_informatuka.pdf) розпочнеться з 2013/14 навчального року за рахунок інваріантної складової навчальних планів.
Результати навчальних досягнень учнів початкових класів зумовили оновлення змісту Державного стандарту початкової загальної освіти затвердженого постановою КМУ від 20 квітня 2011 р. № 462 та удосконалення Базових навчальних планів початкової загальної освіти.
Метою вивчення відповідного курсу є більш раннє ознайомлення учнів початкової школи з основами інформаційно-комунікаційних технологій з метою їх застосування в навчальній та повсякденній діяльності, а також їх використання для розвитку розумових і творчих здібностей учнів. Для цього доцільним є використання наступних рекомендованих МОНмолодьспорту навчально-методичних матеріалів:
- Навчальний комплект «Сходинки до інформатики» для
2-4 класів, до якого входять:
– програма для 2-4 класів;
- підручники «Сходинки до інформатики» (2, 3 і 4 класи,
авт. Ф.М. Рівкінд, Г. В. Ломаковська, С. Я. Колесніков, Й. Я. Ривкінд);
– робочі зошити «Сходинки до інформатики» (2, 3 і 4 класи, авт. О. О. Андрусич, С. І. Гордієнко);
– навчально-розвивальний комп’ютерний програмний комплект «Сходинки до інформатики» для 2-4 класів.
- Навчально-методичний комплект «Шукачі скарбів» для
2-4 класів (автор О. В. Коршунова), до якого входять:
– програма для 2-4 класів;
– навчально-методичний посібник «Інформатика» для вчителів (2-4 класи);
– робочі зошити «Інформатика» для учнів (2, 3, 4 класи)
– комп’ютерна навчальна програма «Скарбниця знань» для 2-4 класів.
- Програма пропедевтичного курсу «Комп’ютерленд» Інформатика. Початковий курс. 2-4 класи»
(авт. О.П. Антонова).
Методичні рекомендації з викладання цих курсів наведено у Інформаційному збірнику МОН, № 25-27, 2010 р.
Згідно з новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою КМУ від 23 листопада 2011 р. № 1392, вивчення курсу «Інформатика» з 5 класу є обов'язковим в інваріантній складовій навчальних планів.
У 5 класі Інформатика вивчатиметься за програмою «Інформатика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (автори Жалдак М.І., Морзе Н.В., Ломаковська Г.В.,
Проценко Г.О., Ривкінд Й.Я., Шакотько В.В.) із розрахунку 1 година на тиждень. Програма розрахована на учнів, які до 5 класу не вивчали інформатику.
Метою навчання курсу є формування і розвиток предметної ІКТ- та ключових компетентностей для реалізації творчого потенціалу учнів і їх соціалізації у суспільстві, що забезпечить готовність учнів до активної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства та їх спроможність стати не лише повноцінними його членами, а й творцями сучасного суспільства.
Завданнями навчання інформатики в основній школі є формування в учнів здатностей, знань, умінь, навичок і способів діяльності:
- проводити основні операції над інформаційними об’єктами, зокрема створювати та опрацьовувати інформаційні об’єкти в різних програмних середовищах;
- здійснювати пошук необхідних інформаційних матеріалів (відомостей) з використанням пошукових систем, зокрема в Інтернеті;
- алгоритмічно, логічно та критично мислити;
- висувати нескладні гіпотези навчально-пізнавального характеру і перевіряти їх при розв’язуванні практичних задач з використанням ІКТ;
- використовувати засоби ІКТ для обміну повідомленнями та організації співпраці при розв’язуванні навчальних, в тому числі які виникають при навчанні інших предметів, дослідницьких і практичних життєвих завдань;
- планувати, організовувати та здійснювати індивідуальну і колективну діяльність в інформаційному середовищі;
- безпечно працювати з інформаційними системами.
Цей курс сприятиме більш успішному навчанню учнів, формуванню предметної і ключових компетентностей, всебічному розвитку дитини шкільного віку. ІКТ розглядаються в курсі як об’єкт, і як засоби навчання.
Відповідно до навчальної програми в 5 класі будуть вивчатись наступні теми:
Назва розділу
|
Кількість годин
|
Інформація, інформаційні процеси, системи, технології
|
4
|
Комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних
|
10
|
Створення та опрацювання графічних зображень
|
9
|
Створення та опрацювання мультимедійних презентацій
|
9
|
Резерв
|
3
|
Усього
|
35
|
Навчальний час, який відводиться на вивчення курсу інформатики, потрібно розподіляти таким чином:
- 30% навчального часу відводиться на засвоєння теоретичних знань,
- 70% навчального часу відводиться на формування практичних навичок роботи з сучасною комп’ютерною технікою та ІКТ.
Комісією з інформатики науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України була схвалена для використання в загальноосвітніх навчальних закладах навчальна програма «Інформатика. 5-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного циклу» (за ред. академіків НАПН України
А.М. Гуржія і В.Ю. Бикова). Її опубліковано в журналі «Комп’ютер в школі та сім’ї» № 6 за 2012 рік. На її підтримку готується навчально-методичний комплект. Відповідні класи можуть здійснювати вивчення інформатики за цією програмою. Враховуючи особливості класу або навчального закладу вчитель може обрати для роботи цю програму.
У навчально-виховному процесі доцільно використовувати матеріали листа Міністерства освіти і науки України від 30.05.13 № 1/9-383 «Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2013/2014 навчальному році».